Tänään palasin töihin, Gaissa lähti tietysti mukaan kuten muutkin koirat. Käveltiin siis pihan poikki vanhaan navettaan jossa mulla on työtila missä maalaan. Kuumilla keleillä pidän "maalaamon" (ateljee kuulostaa mun korvaan lian pramealta...) oven auki ja laitan portin kynnykselle etteivät koirat pääse maalaamoon ja tule ihan tinnerihuuruihin. Saga kävi maate kynnykselle kuten aina ja Gaissa n. 30 cm päähän siihen viereen. Muut nukkuivat pidemmällä ja osa meni koiralaan asti, joka on navetan toisessa päässä ja sinne pääsee kulkemaan sisäkautta. Jos pentu pyrki kynnykselle, Saga komensi sen pois, mutta muuten sitä ei haitannut vaikka se nukkui ihan vieressä. Kompressori pärisi ja laskin siitä ilmaakin (kova suhina), mutta pentua ei häirinnyt. Itseasiassa se nukkui kun kompura kävi välillä. Sain siis maalailla ihan rauhassa, tosin en ollut tuntia kauempaa, koska ranteeni ei kestä maalausta pitkiä pätkiä kerralla. Voin siis palata normaaliin päivärytmiin, Gaissa pärjää mukana siinä missä muutkin ja makoilee tyytyväisenä suojassa helteeltä.

Gaissa joutui tänään suihkuunkin kun kurasi itsensä mahaa myöten. Olin kastelemassa kukkia ja vesi valui monttuun jossa oli ennen allas, nyt siinä on pelkkää multaa... No, sinnehän noiden pentujen oli tietenkin heti päästävä tutkimaan. Nox sotkeentui vain tassuista, Gaissa oli likaisempi. Olisihan se multa varissut kuivuttuaan itsekseen, mutta tästä sain hyvän syyn totuttaa suihkuun. Homma sujui kuten Noxin kanssa pienenä, pentu tuli itsekseen katselemaan suihkua, kun suihkuttelin lattiaa. Sitten pesaisin tassut ja mahan, vain yksi pieni rimpuiluyritys ja sen jälkeen Gaissa seisoi ihan rauhallisena paikallaan pestävänä. Kuivasin pyyhkeellä ja jatkoin lattian suihkuttelua ja pentu tuli vielä leikkimään vedellä, oikein hyvä eka kerta. Vai oliko eka kerta, en tiedä onko pentua pesty joskus kasvattajalla. No, tuskin ainakaan kovin usein. :-)

Päivän "pentukouluun" kuului myös n.10 min oleskelu leikkimökkitarhassa Noxin kanssa. Gaissa on ollut siellä kahdesti pienen hetken Pinjan kanssa aiemmin, tänään siellä oleskelu sujui jo rauhassa, aiemmin on koittanut hiukan vinkua ja kiipeillä. Minä siis vakoilin pentusta ikkunasta sisältä käsin. Yksinoloharjoituksia on tehty joka päivä myös sisällä, lähinnä käyn oven takana pennun odotellessa pienen hetken, muuten se kulkeekin mun mukana koko ajan. Kiltisti Gaissa odottelee, vinkunat on olleet tosi vähäisiä. Yhden kerran olen kuullut sen haukahtavan, se näki eilen kärpäsen pörisemässä ikkunaa vasten, sille se ensin puhahti ja sitten haukahti. :-D Osaa se siis haukkuakin, tosin mä olen hyvin tyytyväinen ettei se ääntään juuri käytä.